ProART Company v tanečním projektu SNY_Smetana200, předvedeném 22.6.2024 v Moravském Krumlově, připomínají 200 výročí od narození Bedřicha Smetany. Projekt vychází ze Smetanova klavírního cyklu hraného živě a současně rozvinutým o současnou hudbu skladatelky Beaty Hlavenkové na něj reagujícím.
Šesti dílný hudební cyklus je zpracován choreografy-tanečníky Martinem Dvořákem, Danielou Hanelovou a Kristýnou Vébr a současně zapojuje i studenty ZUŠ. Cílem je nabídnout tvůrcům i interpretům tvořit na živou hudbu a reagovat zcela současným pohybovým slovníkem na “starou hudbu”, která v dnešní době již není choreograficky trendová, ale klade na choreografy i interprety nemalé nároky. Pracovat s hudbou - s takty, frázemi, hudebním zadáním. Šlo o to vytvořit 6 zcela odlišných krátkých kusů v různých tanečních stylech, které budou mít jednotící prvek hudbu Bedřicha Smetany a jeho klavírní cyklus SNY v rekompozici Beaty Hlavenkové.
Šesti charakteristickými skladbami nazvanými Rêves (Sny) se Bedřich Smetana roku 1875 vrátil po více než deseti letech ke svému nejbližšímu nástroji - klavíru. Do skladatelovy koncepce se promítly dva určující kompoziční typy: klavírní charakteristická skladba a velká virtuózní kompozice, kterou se Smetana zabýval zejména ve švédském období. Důležitá byla také autorova zkušenost s prací na symfonických básních Mé vlasti, vznikajících ve stejné době jako Sny. Pevné myšlenkové sepětí cyklu zajišťuje téma první skladby (Le Bonheur éteint / Zaniklé štěstí), které prochází s logickou důsledností celým dílem a vrací se nejnápadněji v závěrečné skladbě.
Koncept a umělecké vedení: Martin Dvořák
Choreografie: Martin Dvořák, Daniela Hanelová
Hudba: Bedřich Smetana a Beata Hlavenková
Tanec: Martin Dvořák, Daniela Hanelová, Kristýna Vébr a Renata Poláčková + vybraní žáci ZUŠ Modřice.
Klavír: Kostiantyn Tyshko
ProART Company, in the dance project SNY_Smetana200, performed on June 22, 2024, in Moravský Krumlov, commemorates the 200th anniversary of B. Smetana's birth. The project is based on Smetana's piano cycle performed live and simultaneously developed with contemporary music by composer Beata Hlavenková, responding to it.
The six-part music cycle is choreographed by dancers Martin Dvořák, Daniela Hanelová, and Kristýna Vébr and also involves students from the ZUŠ. The aim is to offer creators and performers the opportunity to work with live music and respond with a completely contemporary movement vocabulary to "old music," which is not choreographically trendy today but places considerable demands on choreographers and performers. It involves working with music – with beats, phrases, and musical assignments. The goal was to create six completely different short pieces in various dance styles, unified by the music of Bedřich Smetana and his piano cycle SNY in the recomposition by Beata Hlavenková.
With the six characteristic pieces named Rêves (Dreams), Bedřich Smetana returned in 1875, after more than ten years, to his closest instrument – the piano. The composer's concept was influenced by two determining compositional types: the characteristic piano piece and the large virtuoso composition, which Smetana engaged with mainly during his Swedish period. Also important was the author's experience working on the symphonic poems My Country, created at the same time as Dreams. The strong conceptual coherence of the cycle is ensured by the theme of the first piece (Le Bonheur éteint / Extinct Happiness), which logically and consistently runs through the entire work, returning most prominently in the final piece.
Concept and artistic direction: Martin Dvořák
Choreography: Martin Dvořák, Daniela Hanelová
Music: Bedřich Smetana and Beata Hlavenková
Dance: Martin Dvořák, Daniela Hanelová, Kristýna Vébr, and Renata Poláčková + selected students of ZUŠ Modřice.
Piano: Kostiantyn Tyshko